Het Zuid-Koreaanse technologieconcern Samsung Electronics heeft in het afgelopen kwartaal dat loopt tot eind juni de operationele winst wederom zien dalen. Dat lijkt vooral te komen door tegenvallende verkopen van het nieuwe vlaggenschip op de smartphonemarkt, de Galaxy S6.
Dat bleek uit voorlopige cijfers die het concern dinsdag openbaarde. Het is voor de zevende kwartaal op rij dat Samsung kampt met een winstdaling.
Onder meer de verkopen van de nieuwe smartphone Galaxy S6 vielen tegen. Hoewel het apparaat bij de presentatie afgelopen april nog in de markt werd gezet als dé concurrent van de iPhone 6 van Apple, bleek dat in de praktijk toch anders. Dat kwam mede doordat de Samsungfabrieken niet aan de vraag konden voldoen. Daardoor bleven de verkopen van het toestel achter. Ook marktkenners hadden op meer gerekend. ,,Een misstap in marketing”, luidde het oordeel van handelaren.
Verkoop Galaxy S6
Een ingewijde stelt tegenover zakenkrant The Wall Street Journal dat Samsung aanvankelijk had gedacht dat de verkoop van de Galaxy S6 ongeveer 4 keer zo hard zo lopen als die van de Galaxy S6 Edge, met het gebogen scherm. Dat bleek een miscalculatie: vooral de vraag naar de witte variant van de S6 viel tegen, terwijl er niet genoeg Galaxy S6 Edge telefoons beschikbaar waren.
Samsung heeft hard gewerkt om de fabrieksproductie aan te passen aan de vraag, maar heeft klaarblijkelijk bij het moment van de lancering veel omzet gemist.
De operationele winst van Samsung viel in het tweede kwartaal 4 procent lager uit op 6,9 biljoen won (circa 5,5 miljard euro) op een ruim 8 procent lagere omzet van ongeveer 48 biljoen won.
Samsung gaf geen financiële details over divisies, maar marktvorsers denken dat het aantal verscheepte Galaxy S6-toestellen op kwartaalbasis is gedaald van 85 miljoen naar 78 miljoen stuks. Naar verwachting heeft de divisie die computerchips maakt wel goed gepresteerd in de maanden april, mei en juni.
Bron: ANP/Z24
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl